旅人 Traveler

バンクーバーの生活・遊び情報誌『Oops! Japanese Magazine』March 6, 2009、編集後記より ↓)
http://www.oopsweb.com/2009/aboutus/message.htm
カナダ生まれの旅人と話しました。旅人はカナダじゅうを旅しているようでした。私が「ところで、アメリカ合衆国へは行かないのですか? ここからとても近いと思いますが」と尋ねると、旅人は次のように答えました。「実は、私はそこへ行くことができないのです。なぜならば、パスポートを持っていないからです」。アメリカ合衆国とカナダを自由に行ったり来たりする多くの日本人たちを知る私にとって、この会話は奇妙なものでした。
(I talked with a Canadian traveler. The traveler seemed traveling in all through Canada. I asked, "By the way, would you go to USA? I think it is very near here". The traveler replied, "Actually, I can't go there. Because I don't have passport". It was strange for me who knew many Japanese people coming and going to USA and Canada fleely.)